Verhalen van het leven op straat: bescherm jezelf en alles wat van jou is. Een explosie aan muziek en scherpe teksten nemen het klaslokaal over in SJENK. Op basis van drillrap onderzoeken we zowel de bevrijdende als zelfdestructieve kant van het leven dat jongeren creëren rondom deze muziekstroming, waarbij de overgave aan groepsdruk uiteindelijk toch vaak tot geweld binnen de gemeenschap leidt.

SJENK (14+)

De theater-dansvoorstelling  SJENK  gaat over de muziek, beats, groepsdynamiek en verhalen van het leven op straat. Steeds vaker dragen jongeren wapens bij zich. In Utrecht, maar ook landelijk is een sterke verontrustende trend te zien. Een mogelijke oorzaak is de ‘drillrap’; een muziekgenre over het leven op straat waarin rappers dreigen met wapens en geweld tegen groepen uit andere wijken.  
 
Maar kunnen we deze rapvorm verantwoordelijk houden? Zoals voorheen gewelddadige videogames de schuld kregen van oplopende criminaliteit onder jeugd. Tijdens deze voorstelling in de klas nemen we dit genre onder de loep en stellen we vragen over de invloed die muziek kan hebben op het gedrag van jonge mensen.

SUN_0099

“”We zijn nog hard bezig met het educatieprogramma voor SJENK. Het wordt een voorstelling over drillrap, dus verwacht muzikale invloeden – maar ook gesprekken over groepsdynamiek en ‘peer pressure’ behoren tot de mogelijkheden.” – Charmaine |  Educatie 

DE MAKERS
Het werk van Gavin-Viano straalt maatschappelijke urgentie uit. Via zijn grass roots initiatieven kaart hij thematieken aan die in de black community, de human rights community, de LGBTQIA+ community en bij kwetsbare jongeren spelen. Met zijn voorstellingen wil hij herkenning bieden en inzicht teweeg brengen en zo het Nederlands theater toegankelijker maken voor deze gemeenschappen die er tot nu toe niet vanzelfsprekend een stem kregen. Hij doet dit door niet-westerse verhalen te vertellen, vaak een anti-white-male-gaze als perspectief te kiezen en bewust op zoek te gaan naar de intersectionaliteit van zijn personages. Zo creëert hij een wereld waar taal, beweging en muziek tot een geheel samenvloeien en waar humor het cement tussen de bouwstenen vormt.

Regisseur Anne Maike Mertens is mede-artistiek leider en -oprichter van Nineties, een nomadisch collectief dat iconen, subculturen en tijdsgeesten onder de loep neemt en plaatst in de tijd waarin we nu leven. Dit resulteert in geëngageerde beeldende muzikale voorstellingen die veelal op locatie spelen. In 2017 won Nineties de BNG nieuwe makers prijs met de voorstelling Untitled, 2017, en in 2019 de publieksprijs met Merkel. In seizoen 2021 ontwikkelde ze het digitale online theaterplatform Nineties Lab en zette met regie voor Untitled_2021 een bijzondere online voorstelling neer over het afscheid van het exceptionalisme van de mens. Ze is een maker met een voorliefde voor ongewone samenwerkingen, en is altijd op zoek naar plekken net buiten de gebaande paden van het theaterlandschap. De liefde voor het maken van een ‘gesamtkunstwerk’ koppelt ze aan haar engagement om verhalen te verbeelden die jong en oud aanmoedigen om vragen te stellen. Dit wordt ook zichtbaar in haar werk buiten Nineties, als begeleider of coach van jonge makers of als eindregisseur. In seizoen 2022 maakte ze bij DOX samen met Dalton Birds (winnaar zilveren krekel). Ook is ze artistiek leider van Studio Brei (community platform waarbij vele handen samen het decor creëren) onder de vleugels van Stip Theaterproducties. Als regisseur creëert ze daar energieke muzikale voorstellingen die kinderen in hun denken uitdagen.

CREDITS
Tekst en regie: Gavin-Viano en Anne Maike Mertens
Spel: binnenkort bekend
Producent: Theater Utrecht en DOX

TYPE
LEEFTIJD
ONDERWIJS
DISCIPLINE
SPEELPERIODE
TIJDSDUUR
MAXIMUM AANTAL BEZOEKERS

VOORSTELLING IN DE KLAS
14+
VOORTGEZET ONDERWIJS
THEATER – MUZIEK
MAART TOT EN MET MEI 2023
BINNENKORT BEKEND
VARIABEL PER SCHOOL